Vad är värdet på en innovatör?
Efter ett antal vackra och varma dagar så har våren återgått till att vara just vår.
Jag sitter för närvarande i en del funderingar om vad innovatören har för värde.
Jag har tillsammans med mina bröder formulerat mängder av innovationer och konstruktioner för sjukvården.
Allt efter vägen har vi kommit allt längre ut i världen och värdet för brukare och patienter har i samma omfattning ständigt ökat.
Den typ av lösningar som vi utvecklar kostar i jämförelse väldigt lite i förhållande till kostsamma utvecklingsavdelningars försök att leka innovatörer.
Om nu vi kan utveckla en bättre produkt till en lägre initial kostnad, skall vi då per automatik ha en radikalt lägre ersättning för den?
Vår erfarenhet är att i försäljningsled tycker man sig vara förtjänt av en allt större del av kakan och att vi som innovatörer bör nöja oss med allt mindre.
Jag är måttligt förtjust i detta fenomen, där girigheten kväver utvecklingsprocessen. Vi funderar nu på om det finns personer / företag som skulle kunna uppskatta våra innovationer och vårda och betala för dem efter sitt funktionella och marknadsmässiga värde, inte på grundval av att vi är för effektiva.
I dagsläget råder en stor brist för oss när det gäller försäljningsmöjligheter. Vi är nog duktiga innovatörer och tillverkare och vi har ett par väldigt duktiga marknadskommunikatörer i form av säljföretaget Comfort Medical. Vi har däremot en liten del av aktiv marknadsföring och ren försäljning i ett bredare perspektiv.
Vi är fortlöpande intresserade av att hitta fler kanaler och en större försäljningssatsning tillsammans med Comfort Medical.